Конспекти уроків з української мови

ПТУ № 36 с.м.т. Новгородка





Методична розробка
відкритого уроку з української мови
Тема уроку: «Частини мови, спільне і
 відмінне в них»
                                                                                                                               


                                                                            
                                                                            
                                                                              Викладач укр. мови
                                                                   та літератури
                                                                 Недеря О.Г.



2013р.

Схема плану уроку
Тема програми: «Морфологія».
Тема уроку: «Частини мови, спільне і відмінне в них».
Мета уроку:  - повторити та закріпити відомості про самостійні і службові частини мови, вдосконалювати вміння учнів розрізняти частини мови, застосовувати теоретичне знання практично;
 - сприяти розвитку логічного мислення, навичок аналізу мовного матеріалу;
 - виховувати бажання глибоко пізнавати мовні закономірності, інтерес до пізнання й пошуку, любов до рідної мови.
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть:
 - розпізнавати частини мови, робити повний морфологічний розбір їх;
 - утворювати форми, властиві кожній частині мови;
 - правильно наголошувати їх;
 - вправно використовувати самостійні й службові частини мови в усних і письмових висловлюваннях.
Тип уроку: поглиблення та систематизація знань з інтерактивним  навчанням.
Вид уроку: бесіда з елементами інтерактивного методу навчання.
Дидактичне забезпечення: роздатковий матеріал, підручник «Українська мова»  Л.І.Мацько – К., 1998р.
Міжпредметні зв’язки: спецпредмети.

Методична мета: використання інтерактивних технологій як засіб розвитку формування критичного мислення.



Література:
1. Л.І.Мацько, О.М.Мацько, О.М.Сидоренко «Українська мова». Навчальний посібник. К., 1998.

2. О.Пометун, Л.Пироженко «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання». Київ «А.С.К.», 2006.

3.Нетрадиційні уроки 5 – 12 класи. «Рідна мова.» Харків. ПП «Торсінг     плюс», 2007.

4. Науково – методичний журнал «Вивчаємо українську мову та літературу» № 31, ( «Ігрові форми навчання як засіб розвитку творчої особистості»).













                                                           «Людина розвивається  лише в діяльності»
                                                                                 Б.Теплов
План і методи проведення уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
     1. Аукціон знань.
     2.Морфологічний матеріал.
     3. Острів скарбів.
     4. Редактор.
     5. Конкурентна боротьба.
     6. Мозковий штурм.
ІV. Оцінювання результатів уроку.
       Метод «Прес».
V. Домашнє завдання.                                                                                     









Структура уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. (10 хв.)
ІІ. Мотивація. Повідомлення теми та мети уроку. (3 хв.)
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань. (25 хв.)
ІV. Оцінювання результатів уроку. (5 хв.)
V. Домашнє завдання. (2 хв.)
















Хід уроку
І. Організаційний момент.
  -  Доброго дня! Перш ніж розпочати сьогоднішній урок, прошу зібрати всю свою енергію, думки, щоб провести цікавий урок мислення, урок розвитку ваших знань і вмінь. До нас сьогодні завітали люди щирі! Не хвилюйтесь! Краще привітайте гостей посмішкою.
ІІ. Мотивація. Повідомлення теми, мети уроку.
  Епіграфом до нашого уроку є вислів Б.Теплова « Людина розвивається    лише в діяльності».
  Мовні знання – один із основних компонентів професійної підготовки. Оскільки мова виражає думку, є засобом пізнання й діяльності, то правильному професійному спілкуванню людина вчиться все своє життя. Знання мови професії підвищує ефективність праці, допомагає краще орієнтуватися в ситуації на виробництві та в безпосередніх ділових контактах; правильно планувати своє мовлення в умовах виробничих відносин знаходити адекватні засоби для передачі його змісту.
  Сьогодні на уроці ми будемо поглиблювати знання про частини мови, продовжувати вчитися правильно визначати частини мови, вводити їх у речення, робити морфологічний розбір слів.
Оголошення теми та очікуваних результатів. Учень зачитує очікувані результати, які записані на дошці.
 - Запишіть у зошитах число і тему сьогоднішнього уроку.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
   1. ( Інтерактивна вправа «Аукціон знань»)
 - Який розділ мовознавства вивчає слово як частину мови?
 - Дайте визначення морфології.
 - Які частини мови ви знаєте? Скільки їх?

 - Які частини мови -  самостійні, а які  - службові? На чому ґрунтується розподіл на самостійні та службові?
 - Які ознаки спільні для всіх самостійних частин мови?
 - Назвіть єдину незмінну частину мови?
 - Чому вигук не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови?
Викладач. Увага! Ми щойно відновили в пам’яті теоретичні знання, а тепер застосуємо їх на практиці.
2. Морфологічний матеріал ( Інтерактивна вправа).                                                Учні діляться на три групи.
   Людина може володіти кількома мовами. Вивчаючи мови, вона розвиває своє мовлення, збагачує внутрішній світ. Мова – це неоціненний скарб для майбутніх.                                                                                                                            Завдання. Речення написані на дошці.                                                                                                                                 1 група. Із тексту, що на дошці, випишіть усі слова, що є самостійними                    частинами  мови.                                                                                                                                                                  2 група. Підкреслені слова розберіть як частину мови.                                                                  3 група. Розберіть третє речення синтаксично. Назвіть, які частини мови частіше виступають підметами, присудками, другорядними членами речення.
3. «Острів скарбів» (Інтерактивна вправа)                                                          Кожен учень отримує карточку, яку повинен заповнити.
Частина мови
Рід
Число
Відмінок
Час
Вид
Стан
Спосіб
Особа
Ступінь порівняння
Перехідність
Іменник










прикметник










займе нник










числівник










дієслово










дієприкметник










дієприслівник










прислів ник














       
         Примітка. Службові частини мови та вигук не мають граматичних категорій.
4. «Редактор» (Інтерактивна вправа).
Знайти в реченнях помилки, виправити їх, обґрунтувавши правилами. (Речення на
карточках).
Картка №1.
   Оформлення страв має прикладне значення, сприяють збудженню апетиту, впливає на попиті.
   Привабливо оформлені страва, гарний посуд, зі смаком сервірований стіл приносить людині естетичну насолоду, впливає на його настрій.
   Велике значення у оформленні страв має правильні поєднання продуктів за смаком, кольором, формами нарізки.
   У приготуванні бутербродів вживають пшеничний або житній хліб зі шкоринкою або без неї.
Продукцію для бутербродів підбирають у відповідності з виду бутерброда, підібрані за смаком.
Картка №2.
    Салати – найпопулярніші страви світської кулінарії, рецептура яких продовжує не впинно поповнюватися.
   Соуси – це ароматично – смаковий компоненти страви, консистенція яких залежить від серовини та технологій приготування.
   Велике значення в кулінарному мистецтві мають правильний підбір соусу до страв.
   Страви з овочу – важлива складова частина в раціонах харчування людини.
   Десертні салати – коктейлі готують із свіжих або консервованих плодів і ягід, киселя, желе і заправляють вершками, вином, солодким соусом, сахаром, соком лимона, медом. Фруктовим сиропом.
Картка №3.
   Україна славиться свойою національною  кухнею. Яка створювалася протягом сторіч, багата на традиції, вирізняється розмаїттям страв та їхніми високими смаковими й поживними властивостями.

  
   Українська кулінарія налічує сотні рецептів, що характеризують простотою приготування і прекрасними, неповторними смакова  якостями, ароматом,               соковитістю.
   Українській кухні властиві різноманітність вживаних продуктів та комбінування кількома видів теплової кулінарної оброботки (смаження, варіння, тушкування, запікання).
   Найпопулярним в українців є сало, яке вживають для засмажування чи затовкування різних страв.
   5. «Конкурентна боротьба» (Інтерактивна вправа).
Робота в парах, потрібно розібрати морфологічно 4 слова. Яка пара справиться найперша.
Не (частка), з (прийменник), проте (сполучник), ой (вигук).
6. «Мозковий штурм» (Інтерактивна вправа).
Учні повинні відповісти чи правильно названо визначення.
Часткою називається службова частина мови, яка поєднує члени речення і частини складного речення.
Числівник частина мови, яка вказує на кількість предметів або їх порядок при лічбі.
Іменником  називаються слова, що мають значення предметності.
Прислівником називається особлива частина мови, яка виражає почуття, емоції.
Прикметниками називаються слова, які вказують на предмети, ознаки, кількість, але    не називають їх.
Дієслово – частина мови, яка називає дію або стан предмета .
ІV. Оцінювання результатів уроку. Рефлексія.
   При підведенні підсумків уроку викладач звертає увагу учнів на очікувані результати.
      Методом «Прес» перевіремо засвоєнні знання
 - На уроці я зрозуміла . . .
 - На уроці я навчилася . . .
 - На уроці я дізналася . . .

 - Найбільші труднощі я відчула . . .
 - Я не вміла, а тепер вмію . . .
V. Домашнє завдання.
Для оцінки достатнього рівня: вправа 8, ст.243 , визначити до якої частини мови
відноситься кожне слово.
Для оцінки високого рівня: скласти міні – твір в якому кожне слово розпочиналося на одну й ту ж літеру, використовуючи різні частини мови.



















Література

1. Програма з української мови для ПТНЗ.  

 2.Л.І.Мацько, О.М.Мацько, О.М.Сидоренко. Українська мова. Навчальний посібник. К., «Либідь» 1998 р.

3. О.Пометун, Л.Пироженко. «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання». Київ «А.С.К.» 2006 р.

4. Журнал «Вивчаємо українську мову та літературу» № 31. («Ігрові форми навчання як засіб розвитку творчої особистості»).

5. Нетрадиційні уроки 5-12 кл. «Рідна мова». Харків ПП «Горсінг плюс»,
2007 р.

1 комментарий: